Systemen

Afwezigheid

Als leerlingen ziek zijn, missen ze lessen, krijgen ze bepaalde brieven niet, hebben ze bepaalde kopieerbladen niet gekregen. Via deze bundel hou je als leerkracht alles bij van een leerling die ziek is. Zo krijgt de leerling alle papieren die hij nodig heeft. Als leerkracht kun je zelf nagaan of de leerling een belangrijke les gemist heeft en bekijken welke lessen eventueel later gegeven kunnen worden.

Afwezigheid
PDF – 122,4 KB 144 downloads

Hoe voel ik mij vandaag?

Elke dag kunnen de leerlingen een bepaald kaartje op hun bank leggen. Dit is niet verplicht. De leerlingen laten zo merken hoe ze zich voelen. Doordat de leerkracht kan zien hoe een bepaalde leerling zich voelt, kan de leerkracht hierop inspelen. Het blauwe monstertje staat symbool voor een moeilijke dag hebben. Hierbij voelen de leerlingen zich verveeld, moe, ziek of verdrietig. Het groene monstertje staat symbool voor een goede dag hebben. Hierbij voelen de leerlingen zich blij, kalm of goed. Het gele monstertje staat symbool voor een onrustig moment. Hierbij voelen de leerlingen zich bang, ongerust of gefrustreerd. Het rode monstertje staat symbool voor het moeilijk hebben. Hierbij voelen de leerlingen zich boos, in paniek of wild.

Gevoelskaartjes
PDF – 193,9 KB 132 downloads

Zelfevaluatie oefeningen

Als de leerlingen klaar zijn met oefeningen te maken, corrigeren zij altijd eerst de oefeningen die ze gemaakt hebben. Hierna beoordelen ze dit onderdeel zelfstandig. Dat doen ze door na te denken hoe vlot het ging. Was het makkelijk? Was het moeilijk? Heb ik veel fouten gemaakt? Aan de hand daarvan leggen ze hun werkblad of werkboek in een bepaald vak. Je hebt het vak ‘beginner’. Dat wil zeggen dat die leerling het nog niet begrijpt en extra uitleg en hulp nodig heeft. Je hebt het vak ‘doorgroeier’. Dat wil zeggen dat die leerling het bijna begrijpt, maar toch nog wat extra hulp nodig heeft. Je hebt het vak ‘gevorderde’. Dat wil zeggen dat die leerling het begrijpt, maar soms nog wel een fout maakt. Je hebt het vak ‘expert’. Dat wil zeggen dat de leerling dit onderdeel helemaal perfect begrijpt én het kan uitleggen aan anderen. Dit is vooral om na te gaan hoe goed leerlingen zichzelf kunnen beoordelen en om ook snel een overzicht te hebben wie graag nog extra uitleg nodig heeft.

Zelfevaluatie Oefeningen
PDF – 20,9 KB 118 downloads